Openbaar vervoerTerug naar Reizen

Het openbaar vervoer kan je in Thailand onderscheiden in:

Ongemotoriseerde driewieler , of in het Thai "Samlor". Deze vorm van openbaar vervoer vindt je overal in Thailand, behalve in Bangkok (het is daar te druk). Met een beetje onderhandelen neemt de chauffeur twee personen mee in zijn taxi. Deze vorm is vanzelfsprekend niet erg snel.
Gemotoriseerde tweewieler of "motorcycle taxi" komt overal in Thailand voor. Deze taxi is duurder dan de Samlor en er moet onderhandeld worden over de prijs van de rit. Chauffeurs dragen meestal oranje shirts. Het gebruik is geheel op eigen risico. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen niet eens vragen om een helm.
Gemotoriseerde driewieler, of in het Thai "Tuk-Tuk". Deze vorm is het meest bekend. Bij deze taxi moet onderhandeld worden (meestal in het Thai). Het starttarief start bij 20 Baht (gewone taxi's 35 Baht), maar een meter wordt niet gebruikt.
Stadsbus. Grofweg zijn er in Bangkok twee soorten stadsbussen: met en zonder airconditioning. Beiden zijn goedkoop en er wordt contant betaald aan de conducteur / conductrice die langskomt in de bus. De uitdaging is het vinden van de juiste bus omdat er verschillende lijnen zijn, van verschillende bedrijven die mogelijk dezelfde route rijden en soms ook nog eens dezelfde nummers hebben. Voor een monnik wordt in de bus opgestaan. De "vaste" plaats voor een monnik in een bus is achterin, op de achterbank. Er zijn ook een paar bussen uitsluitend voor vrouwen.
Watertaxi (Bangkok).  Deze boten worden ook wel "long tail boats" genoemd. Door de vele kanalen is er met name in Bangkok een grote hoeveelheid van openbaar vervoer met een boot. Deze zijn veelal te vinden aan de Chao Phraya rivier die Bangkok doorsnijd. Deze taxi's gaan over het algemeen van halte naar halte.
Taxi (Taximeter). Deze zeer goed als taxi herkenbare auto's hebben meestal twee kleuren (geel / groen of rood /blauw). Ze maken gebruik van een meter die begint bij 35 Baht en hebben meestal airconditioning. Let erop dat de meter wordt aangezet bij de start van de rit. De meter gaat langzamer als de taxi langzaam rijd of in een file staat. Er zijn ook taxi's zonder "Taximeter" op het dak. Bij deze taxi's moet, net zoals bij een Tuk-Tuk worden onderhandelt. De meeste taxichauffeurs spreken nauwelijks Engels
Express boats zijn boten die van een vast punt naar een ander vast punt gaan en dit claimen snel te doen. Een uitermate plezierige manier om naar nabijgelegen steden te reizen. Er zijn drie soorten: normaal; deze stopt bij elke halte. Oranje; deze stopt ongeveer bij de helft van de haltes en geel welke alleen in het spitsuur gaat. De gele stopt bijna nergens, dus goed opletten. Er is ook een toeristen versie van deze boot, waar je zovaak kan op- en afstappen als je wilt (in Bangkok).
Sinds 2004 is er ook een metro in Bangkok. Bangkok heeft dezelfde grondsoort (zacht klei) als Amsterdam. Hierdoor is men pas laat begonnen met de bouw van deze metro en zal de geplande uitbreidingen nog even op zich laten wachten. U kunt klikken voor een plattegrond.
Skytrain is de naam voor de trein die letterlijk in de lucht (hoog) is. Deze vorm van transport is in 1999 geopend (72e verjaardag van de koning) om de verkeersdrukte in Bangkok een beetje te ontlasten. Reizen per Skytrain varieert tussen de 15 -  45 Baht en een dagpas (ongelimiteerd reizen op een dag) voor 100 Baht. De stations van de Skytrain zijn erg schoon. Klik voor (Engelse) website van de skytrain.
Buiten Bangkok zijn er geen taximeters, maar zie je veelal Song Taews (letterlijk te vertalen als "twee planken") en zo zien ze er aan de achterkant ook uit: twee planken waar je tegenover elkaar kan zitten. Ze reizen over een vaste route en met een vast tarief. Je kan overal in de route uitstappen (geen haltes). Er kunnen wel 10 personen worden vervoerd op deze twee planken (soms doet de chauffeur er een derde plank bij voor nóg meer personen) zodat je niet veel comfort hoeft te verwachten.
Lange afstand bussen tref je in elke grote stad aan en verbinden de steden op een relatief comfortabele en goedkope manier met elkaar. Deze bussen zijn bijna altijd voorzien van airconditioning en gordijnen die gesloten kunnen worden. Thaise mensen kiezen vaak deze manier van transport voor zichzelf vanwege de lage prijs. Thaise mensen slapen meestal de gehele reis in de bus. Meestal wordt video afgespeeld of anders Thaise liedjes.
Treinen in Thailand hebben nog klassen van een (luxe) naar drie (gewoon). De derde klasse (hier links afgebeeld) heeft meestal ongemakkelijke houten banken om op te zitten. Soms (dus niet altijd) zijn er ventilatoren aanwezig. Treinen in Thailand zijn (zeker) niet altijd op tijd en stoppen veelvuldig. Gebruik de trein als je op enig tijdstip wilt aankomen, maar er voldoende ruimte is om een dagje later aan te komen.
De tweede klasse (links afgebeeld) maakt gebruik van betere stoelen en is vergelijkbaar met Nederlandse kwaliteit. Er zijn ventilatoren en soms is er zelfs airconditioning. Klasse heeft geen invloed op de stiptheid van de trein. Het treinennet in Thailand is uitgebreid en je kan met de trein in elk gedeelte van het land komen.